fredag 12 mars 2010

Fundera ett varv kring "vi och de andra"


Var femte person har en funktionsnedsättning. Men vem av er har någon personlig erfarenhet av någon funktionsnedsättning?

Det var en av de första frågorna som ställdes när vi i början av projektet hade vi ett besök av en tillgänglighetsexpert. Vi fick sitta och fundera ett tag och sedan tog vi ett varv runt. Det slog mig att jag faktiskt hade så många erfarenheter att välja mellan att det var svårt att bara säga en. Jag hade bara aldrig tänkt på det förut.

Jag har arbetat som lärare för hörselskakade och blinda. Till exempel. Jag har erfarenhet av psykisk sjukdom på närmare håll, i familjen. När vi efter en stund skulle berätta om våra egna upplevelser så satt alla tysta och lyssnade. Ämnet kom närmare. Berörde Det blev mer påtagligt än om vi hade pratat om ”de andra”. En av deltagarna hade en bror som led av schizofreni. En hade flera blinda släktingar. En hade en son som hade fötts med hormonrubbningar och riskerade att stanna i växten. En funktionsnedsättning som påverkade och satte upp hinder i deras vardag.

Det jag tog med mig från den dagen är att funktionshinder är ett ord vi använder oss av men inte reflekterar över tillräckligt ofta. Känner du någon som har ett funktionshinder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar