tisdag 2 mars 2010

Godheten vinner i mammons tempel


Väl tillbaka till hemmets lugna vrå nu efter några dagars resande. Lite mer sliten än vanligt, är jag nog.

Måste bero på gårdagskvällen som spenderades på Stureplan. Jag fick i mig någon öl och 28 malariaprutor till middag. Nu var det inte så att jag injicerade alla eller ens någon av sprutorna själv. Nej, jag gav bort varenda en till barn i Afrika som, genom mitt val att skippa varmrätten (tog lite extra av det goda brödet till förrätt) och istället beställa malariavaccin, nu har åtminstone ett bekymmer mindre.

Det är roligt att se hur företag tillsammans med sina kunder kan vara med och skapa förändring. Jag hoppas vi får se med av den här varan, för jag tror att man kan tjäna pengar genom att tänka med hjärtat.
Godheten vinner i mammons tempel brukar jag säga.

Sverige har ju för länge sedan lämnat industrialismen bakom sig. Vi befinner oss nu i en ekonomisk fas som kallas kunskapssamhälle eller tjänstesamhälle. En tjänst produceras per definition ofta samtidigt som den konsumeras. För att vår konkurrenskraft ska stärkas krävs dels att företagen blir bättre på att identifiera behov hos nya och befintliga kunder dels att de hittar nya marknader för sina produkter. För att identifiera kunders behov behöver man lära känna sina kunder på ett djupare plan. Och det kan ju vara lite svårt om man nu tänker sig att sälja till exempelvis Somalia. En genväg är ju då att anställa personer med somalisk bakgrund. Viktigt är ju att inse att det nu bor ca 30~000 exilsomalier i Sverige.

Nästan en halv miljon i Europa och sedan ytterligare 13 miljoner i Somalia. Ett företag som anställer kanske bara en enda person med somalisk bakgrund i Sverige får helt plötsligt större möjlighet att nå en kundgrupp i Sverige, EU och sedan till och med nere i Somalia. På många sätt kan man se olika befolkningsgrupper som bor i Sverige som testmarknader inför större marknadsinsatser. Bara i min hemstad, Umeå, finns personer födda i nästan 120 länder. 325 av dem är födda i Kina. Att det bor över en miljard kineser i Kina är väl inte obekant för någon.

Att anställa personer med utländsk bakgrund innebär förvisso att man tänker med hjärtat, och så bidrar till att den som anställs får en möjlighet till utveckling i sitt nya land, vilket är bra för alla inblandade. Men jag tror att en rekryteringsstrategi där man har ett breddat perspektiv också innebär att man faktiskt tänker med hjärnan. För det som är en minoritet här och nu, är kanske en majoritet någon annanstans.

Mångfaldsfrågan är i grunden en fråga om mänskliga rättigheter som då definitivt är en etisk frågeställning. Men etik är allt viktigare konkurrensmedel och världen krymper, och i den världen tror jag att företagarnas hjärta måste fortsätta växa.

Tänk vad vissa kan lära sig på krogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar