tisdag 2 mars 2010

Vem är du imorgon?


Panta Rei sa den grekiske filosofen Herakleitos för snart tretusen år sedan. Med det menade han att allt förändras.

I det hade han rätt. Men nu är det inte bara så att allt förändras, utan även kan exakt samma sak upplevas olika av olika människor. Det är alltid en fråga om perspektiv. Man kan nog påstå att våra upplevelser påverkas av ens tidigare erfarenheter och också av den vinkel varifrån man betraktar ett fenomen.

Jag, som just håller på att läsa en bok om katastrofer i det moderna Sveriges historia, blev varse hur olika man kan betrakta ett fenomen då jag häromdagen kastade ett getöga på tv.n. Jag satt där i soffan halvt försjunken i boken samtidigt som ögat och örat snappade upp budskapet att det var bra att besöka en hemsida. Visitestonia, hette den visst. Min hjärna, som alltså inte hade följt hela reklaminslaget utan rotat runt bland katastrofer och elände, ställde den omedelbara diagnosen att hemsidan borde vara något dykföretags. Ryggmärgen reagerade ögonaböj med det patos som jag av ohejdad vana tillskansat mig och fick mig att känna avsmak inför denna kommersiella tid vi lever i där dykföretag får marknadsföra dykexpeditioner till det sjunkna fartyget Estonia. Ja ni fattar. Det min hjärna uppfattat var inte helt korrekt. För sanningen är ju att Estonia är mer än namnet på ett sjunket fartyg. Det är ju också det engelska namnet på vårt grannland Estland. Attans, vad fel det kan bli ibland.

Så, även solen har sina fläckar. Och apropå solfläckar så läste jag lite om teorierna om att det är höjd aktivitetsnivå på solen som skapat de stora klimatförändringarna, och inte koldioxidutsläppen.
Rapporten menade att vi i stället för att möta en framtid med temperaturstegringar är på väg in i en ny istid. Om allt detta vet jag inget, förutom att myggen lyst med sin absoluta frånvaro här uppe i Umeå de sista tre veckorna. Sedan är det en sak till man lär sig av klimatfrågan, och av vaccinationsfrågan och av andra många stora samhällsfrågor. Man är helt klart i händerna på andra. Det enda man själv vet är att man vet för lite, och ändå skall man fatta beslut.
Det är inte lätt att vara människa sa en redan Strindberg. Man får lita på magkänslan, säger jag. Och magkänslan säger att det snart är middagsdax, så det är väl dags att knyta ihop Herakleitos med slutet.

Det jag vill säga är att tider förändras, och inte nog med det vi förändras själva med tiden. När jag är ute och pratar mångfald så märker man så tydligt att olika människor ser olika på samma fråga.
Och när jag säger mångfald tänker många på politik. Andra tänker med automatik på integrationsfrågan. Intressegrupper tänker inte sällan på egenintressen. I hela denna djungel av åsikter om vad mångfald faktiskt är, försöker jag hålla huvudet kallt och få en möjlighet att förmedla min åsikt att mångfald är ett ord som sammanfattar den enkla människans rätt att få vara den person man är och att det är bra.

För kom ihåg, du kanske vet vem du var igår och vem du är i dag. Men inte ens du vet vem du är i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar