tisdag 4 maj 2010

Så blir våra modersmålspedagoger stärkta


Varför startar man ett projekt kring likabehandling? Vad vill man ska vara lärorikt för andra? Finns redan från början tankar om slutkonferensen? Vad vill man ska överföras till ordinarie verksamhet?

Dessa frågor dyker upp när jag nu ska blogga om vårt projekt Kulturklang. Huvudsyfte är att stimulera samverkan mellan förskolans modersmålspedagoger (=mmp) och personalen på enheterna. För detta har vi valt ut 10 pilotförskolor. I ett förberedelseprojekt kunde vi förankra idéer och bygga upp en organisation. Genomförandeperioden är augusti 2009 till juni 2011. Projektets tyngsta uppgift är att bända loss förskolans vardag från traditionell assimilation.

Eftersom huvudbegreppet likabehandling i ett integrationssammanhang som regel uttolkas som att alla skall behandlas lika, så behöver projektet frilägga hur svenskt enhetstänkande bygger in former av dold diskriminering i "systemet". Barnens rätt till flerspråkighet och flerkulturell identitet urholkas av vanan att reducera barn till "lika". Saken blir inte bättre av att modersmålspedagog är ett lågstatusyrke - trots lagar och konventioner. Gruppen har svag förankring i förskolan, vilket återspeglar positionen på arbetsmarknaden.

Projektet har redan nu skapat en stärkt självkänsla hos modersmålspedagogerna, och en höjd medvetenhet ute på enheterna. Vi har utvecklat mmp:s vana att samarbeta och lyssna till varandras erfarenheter. Allt fler börjar ta initiativ ute på enheterna. I stället för att, som traditionellt, acceptera en isolerad roll börjar man nu göra anspråk på delaktighet i planering och pedagogiskt utbyte. Det är en njutning att se hur individ efter individ överkommer sin strukturellt orsakade blyghet (jfr glastaket) och bryter ny mark.

Successivt arbetar vi fram förslag på förändringar, t.ex. kring inskolningen. Redan nu har jag programpunkter till slutkonferensen den 12 maj 2011. Projektet är så pass förankrat att det kommer att påverka ordinarie verksamhet. Saker hamnar på plats, som resultat av en genomtänkt strategi.

Läs mer om projektet Kulturklang - kulturell likabehandling i förskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar