tisdag 4 maj 2010

Att locka invandrare – en framtidsfråga


Vem är jag? Jag har min bakgrund i skolans värld. Jag är samhällskunskaps- och geografilärare i botten. Jag har arbetat inom Migrationsverket en kortare period och kommer senast från en forskarutbildning i kulturgeografi. Det var i samband med att jag disputerade i höstas, som jag sökte jobbet som projektledare för JämBredd.

Man kan tycka att det är länkarna mellan det område där jag är ”expert” och mångfald är otydliga. Därför känner jag att jag behöver tydliggöra dem en smula. Mitt forskningsintresse är riktat kultur och upplevelser som faktorer för social och ekonomisk utveckling i landsbygden och på mindre orter.

Vi har idag ett mycket starkt fokus på städer, stora städer, som platser för arbete och utveckling inom dessa områden. Ekonomer pratar gärna om Creative Cities och menar då oftast Stockholm eller möjligen Malmö-Köpenhamnregionen.

Men en stor del av befolkningen bor fortfarande utanför storstadsregionerna och många anser att landsbygden och mindre städer har viktiga värden som inte storstaden har. Det gäller inte minst den växande natur- och kulturarvsturismen som räknas som en viktig del av den svenska upplevelseindustrin.

Den ökande turismen och den växande upplevelseindustrin bidrar till att förändra landsbygden. De lokala resurserna i denna tillväxtsektor, kulturen och kulturarvet, förändras genom ett ökande globalt inflöde av nya uttryck samt nya sätt att värdera och använda naturen. Inte minst sker förändring genom att utlandsfödda väljer att bo och verka i mindre städer och på landsbygden i Sverige.

I min avhandling har jag undersökt sysselsättningsförändringar i den gamla industriregionen Bergslagen. Denna visar att invandringen står för en väsentlig del av tillväxten inom det som kallas upplevelseindustrin. Det är inte svårt att se att dessa invandrare bidrar till förnyelse och till utveckling inte bara inom upplevelseindustrin, utan för hela regionens näringsliv.

Att kunna locka och behålla invandrare är en allt viktigare framtidsfråga för många samhällen på den svenska landsbygden. Här finns dock flera hinder och motstånd, inte sällan subtila och svåra att se. Jag ska ge exempel på detta i kommande blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar